Je EV opladen kan op een aantal verschillende manieren. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen 2 begrippen in het laden, namelijk laden op wisselspanning (AC) en laden op gelijkspanning (DC), ofwel snelladen.

 

Laadtijd
De laadpalen die doorgaans aan huis of aan de zaak geplaatst worden, zijn meestal AC laadstations. Deze laadstations zijn geschikt om op de meeste huis-tuin-en-keuken meterkasten aan te sluiten. Het laadvermogen van deze stations is maximaal 22 kW, op 3-fasen en 32 Ampere. De term ‘langzaam laden’ wordt hier ook wel eens gebruikt. Toch is dit ruim voldoende om elektrische auto’s volledig op te laden in een nacht. Afhankelijk van de auto zal de laadtijd ergens tussen de 5 en de 11 uur liggen. Voor de beeldvorming, het maximale laadvermogen van bijvoorbeeld de Tesla Model 3 is 11 kW en de Hyundai Kona is 7,2 kW* op wisselspanning.

Naast het opladen via je laadstation thuis of op de zaak zijn op dit moment diverse manieren om je elektrische auto op te laden:

 

Opladen aan een stopcontact
Opladen via zonnepanelen
Inductieladen
Snelladen

Geleasede laadpaal

 

Wil je sneller de accu weer vol laden, dan kom je uit bij een snellader voor een elektrische auto. Dit zijn vaak de wat grotere laadstations die werken op gelijkspanning. Deze snelladers beginnen met een laadvermogen vanaf 50 kW tot wel 350 kW. Door gelijkspanning te gebruiken wordt de interne lader (omvormer) van de auto omzeild en wordt de accu rechtstreeks voorzien van stroom. Het is hierdoor mogelijk om veel hogere laadvermogens te behalen. Nog altijd is de auto zelf de beperkende factor wat betreft laadsnelheid. Als we dezelfde voorbeelden weer pakken: De Tesla Model 3 kan met een laadvermogen van 100 kW laden aan een snellader en is binnen een half uur voor 80% vol.